Brf Trädgården 

Bredband

Samtliga lägenheter har bredbandsuttag som vanligtvis är placerat vid insidan av lägenhetens ytterdörr.
Leverantör är Telenor.
Genom föreningens gruppavtal får medlemmarna bredbandsanslutning till internet och bredbandstelefoni till det förmånliga priset av 175 kr per månad.  I avgiften ingår:

    • Bredbandsuppkoppling till internet med hastigheten 100 Mbit ner och 100 Mbit upp. 
    • Anslutningsbox (router) med WiFi och fri service under abonnemanget.
    • Bredbandstelefoni med fri flytt av existerande telefonnummer (samtalsavgifter tillkommer, se avsnittet ”Bredbandstelefoni” nedan).
    • Reducerat pris för tilläggstjänster. För exempel på tilläggstjänster, se avsnittet. ”Tilläggstjänster” nedan.

Hur debiteras den fast avgiften?
De anslutna medlemmarna debiteras den fasta avgiften på lägenhetens månadsavi via HSB:s försorg.

Hur debiteras andra avgifter?
Observera att enbart den fasta avgiften debiteras via föreningen och HSB.  Eventuella andra avgifter, som samtalsavgifter eller tilläggstjänster, debiteras medlemmen direkt av Telenor.

Hur kontaktar jag Telenor?
För allmän information om Telenors tjänster, gå till deras webbportal: www.telenor.se
För alla ärenden, kontakta Telenors kundtjänst på telefon: 020-222 222

Telefoni
Om du önskar använda telefoni via bredbandet så ingår den fasta avgiften för detta i gruppavtalet. Observera att samtalsavgifter tillkommer, se avsnittet ”Bredbandstelefoni” nedan.

Installation
För installation av anslutningsboxen, se avsnittet ”Router-installation” nedan.

Bredbandstelefoni:
Telefoni via bredbandet ingår utan kostnad i gruppanslutningsavtalet, men man behöver inte använda denna service om man inte om man har annan telefon, t. ex. mobiltelefon.

Följande ingår utan kostnad:

    • Gratis portering/flytt av telefonnummer från annan operatör
    • Inga minutavgifter för samtal till andra kunder i Telenors nät
    • Vidarekoppling av samtal
    • Trepartssamtal
    • Samtal väntar
    • SOS Alarm – Larmtjänsten ser var ifrån samtalet kommer
    • Hemligt nummer
    • Spärrning av betalsamtal, mobilsamtal och/eller utlandssamtal
    • Samtalsspecifikation
    • Telefoni Mini samtalsplan. För fullständig prislista, gå till: www.telenor.se

Du som ringer mycket kan välja samtalsplanen Telefoni Max, se avsnittet ”Tilläggstjänster” nedan. Andra tillval är nummerpresentation, telefonsvarare och speciella planer för utlandssamtal.

Telenor hanterar eventuell flytt av existerande telefonnummer från annan operatör, inklusive uppsägning av det gamla abonnemanget. Det är viktigt att du inte själv säger upp ditt gamla abonnemang eftersom det gamla numret då kan gå förlorat.

Själva telefonen ansluts till Telenors anslutningsbox (router) En speciell anslutningssladd för telefonen medföljer anslutningsboxen.

Router-installation:
Den nya anslutningsboxen (routern) från Telenor ska kopplas till det vita bredbandsuttaget som vanligtvis är placerad invid lägenhetens ytterdörr. Kontrollera hur lång kabel du behöver så du kan meddela Telenor detta när du beställer ditt abonnemang. Kabel kan också köpas i välsorterade teknikaffärer, t. ex Clas Ohlson eller Kjell & Co. Förlängningskabeln ska vara klassad minst ”Cat 5e”. Routern behöver också ström från ett vägguttag.

Routern kommer färdig att användas och inkopplingen är ganska enkel. Om problem uppstår, kontakta i första hand Telenors kundtjänst. Om problemen kvarstår, kontakta fastighetsskötaren eller styrelsen.

Tilläggstjänster:
Det finns en mängd tilläggstjänster som kan beställas via Telenors kundtjänst.  Nedan är en sammanställning av de mest populära tilläggen. Kontakta Telenor för aktuellt pris.

      Telefonitjänster  

    • Telefoni Max – obegränsade samtal på fasta nätet och upp till 300 minuter/månad på mobilnätet
    • Telefonsvarare
    • Nummerpresentation
    • Reducerat pris för samtal till utlandet (Utland special)

      Bredbandstjänster

    • Säkerhetspaket med Antivirus, Antispyware och Brandvägg.
    • Uppgradering av hastighet till 250/150 Mbit
    • Uppgradering av hastighet till 1000/100 Mbit

Notera att alla tilläggstjänster samt eventuella samtalsavgifter faktureras dig direkt från Telenor.

Avslutande av abonnemang:
Ditt abonnemang med Telenor är knutet till dig som person. Du kan avsluta det när du önskar och du måste också avsluta det ifall du säljer din lägenhet.  Den normala uppsägningstiden är 1 månad. Vid uppsägning blir du ombedd att skicka tillbaka anslutningsboxen (routern) till Telenor.